ADHD, ADD

Az idén kicsit talán a megszokottnál korábban kezdődött a tavasz, nyakunkon a húsvét. A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekenek sokat segíthet ez az időszak, ha az előnyeit tudatosan kihasználjuk.

  

Anyukaként mikor iskolába jártak a gyerekeim, sokszor úgy éreztem, mire betoltam a gyerekeket az iskolába már úgy elfáradtam mintha egész nap dolgoztam volna. Valószínűleg ezt az érzést minden ADHD-s gyereket nevelő szülő ismeri, találkozott már vele. De újév, új remények! Összegyűjtöttem néhány lehetőséget, amivel ezt megkönnyíthetjük.

Az újév közeledtével gyakran fogadkozunk, hogy valamin változtatunk következő évben. Az sem baj, ha ezt egy terv elkészítésével is kiegészítjük! Ez mindenkinek sokat segíthet, különösen, ha valaki ADHD-s, vagy szülőként ADHD-s gyereket nevel. Össze gyűjtöttem 7 tippet, ami segít a következő évi célok megvalósításában.

 

 

 

Bár a kérdés hajmeresztően hangzik, hiszen minden épkézláb szülő annak örül, ha egészséges a gyereke, mégis jó tudni erre a kérdésre a választ!

Persze csak költői a kérdés, hiszen szinte mindenkinek segít egy jól összeállított diéta! Ennek ellenére érdemes kicsit körüljárni ezt a kérdést mert az ördög itt is a részletekben rejlik. Három tipikus kérdés szokott felmerülni a szülőkben, ha erről beszélgetünk. Ezeket a kétségeket szeretném eloszlatni.

Az iskolai év ismétlése egy kihívást jelentő helyzet, amit egy előző kudarcokkal teli év után kezdenek a gyerekek. Ez a helyzet legtöbbször megviseli az egész családot, ugyanakkor egyáltalán nem ritka eset. Szerencsére számos módon segíthetünk gyerekeinknek, hogy sikeresen megbirkózzanak vele. Az alábbiakban néhány tipp, hogyan támogathatod az ADHD-s gyermekedet ebben a helyzeben:

Épp hogy elkezdődött a nyári szünet és már újra itt az ősz és az iskolák is kinyitották kapuikat. Sok élmény kavarog még a fejünkben a nyárról, de neki kell fogni és fel kell készíteni a gyerekeinket az új iskolaévre, különösen ha ADHD-val, ADD-vel vagy valamilyen tanulási nehézséggel küzdenek. Ehhez gyűjtöttem össze néhány jó tanácsot.

A gyerekeknek nagy boldogság, a szülőknek legtöbbször nagy fejtörést okoz egy új háziállat. Mésem baj, ha engedünk a gyerekeink kérésének, hiszen a feladatok mellet sok előnnyel is jár ha kapnak egy házi kedvencet!

Ma zárult le egy 24 éve tartó kísérlet, aminek az eredményét most megosztom veletek! A kísérlet 1999 júniusában kezdődött. Ekkor megszületett egy kislány, akit nagyon vártak, nagyon aranyos, szeretetre méltó volt, okos, értelmes. Négy év múlva ugyanabba a családba egy kisfiú is született, nagyon hasonló adottságokkal.

 Ahogy beköszöntött a nyár, az ADHD-s gyerekek és szüleik is új kihívások elé néznek. A szünet időszaka lehet izgalmas és produktív, ha megfelelő tervezéssel és struktúrával közelítjük meg. Ezért összegyüjtöttem pár tippet, amelyek segítenek az ADHD-s gyerekenek értelmesen és szórakoztatóan eltölteni a nyári szünetet.

  A gyereknevelés pont olyan, mint a foci, vagy a világjárvány.
Mindenkinek van róla véleménye, sokan hangoztatják is, persze ez
még nem jelenti azt, hogy értenek is hozzá!

A gyereknevelés egyik legnagyobb kihívása átvészelni a kamaszkort. Ez fokozottan érvényes, ha ADHD-s, ADD-s a gyerekünk. A szülők legtöbb őszhajszála ebben az időszakban keletkezik. Ennek több oka is van. Az idegrendszer érése 23-25 éves korra fejeződik be. Miben bízzunk, ha még a 25. szülinap nem érkezett el?

Az ADHD (Figyelemhiányos és Hiperaktivitás Zavar) rendelkező gyermekek nevelése komoly kihívásokkal járhat a szülők számára. A mindennapi rutinok fenntartása, a koncentráció nehézségekkel küzdő gyermek támogatása és az esetleges viselkedési problémák kezelése sok energiát és erőfeszítést igényel. Ez a helyzet azonban nem csak a gyermekre, hanem a szülők házasságára is hatással lehet. Ezért szeretnénk megosztani néhány hasznos tippet arról, hogyan menthetitek meg a házasságotokat ADHD-s gyerekeket nevelő szülőként.

 

 Az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) egy neurobiológiai eredetű fejlődési rendellenesség, amely hatással van az érintett személyek figyelemirányítására és impulzivitására. Az ADHD-s gyerekek nevelése és támogatása sok kihívást jelenthet a szülők számára. Az állandó figyelmet igénylő helyzetek, az energikus viselkedés és az esetleges stressz gyakran kimerítővé válhat. Ezért kiemelten fontos, hogy az ADHD-s gyerekek szülei gondoskodjanak saját magukról és feltöltődjenek. Ebben a blogbejegyzésben megosztok néhány hasznos tippet és stratégiát arra, hogyan lehet hatékonyan gondoskodni önmagunkról és újraenergizálódni a mindennapokban.

Nagyon sokat hallani az ételérzékenységről. Sokan azt hiszik, hogy ez csak másokkal történehet meg. Nézzük meg együtt, hogy mit is jelent ez, mik a tünetei. Mit nyerünk azzal, ha megtudjuk, gyerekünk mire érzékeny.

 Már alig vártad, hiszen egyre szebb az idő, jó érzés a családdal lenni és valljuk be - mindenki szereti a hétvégi pihenést.. pont amikor már terveznéd a gyerekeknek is kedvező programot, a drága lurkód egy intővel és/vagy egyessel állít haza. (Plusz pont jár, ha felszerelés hiányból gyűlt össze, amit már legalább hatszor megbeszéltetek “Ilyen hülyeségért ne kapj már egyest!” jelmondattal.)

Ha elfáradsz a mindennapokban amikor ADHD-s gyereked neveled akkor nagyon illik ide egy idézet a Batmanből:"Hajnal előtt a legnagyobb a sötétség!"

A következő írást egy nagymamának küldtem, de úgy gondolom mindegyikünknek jól jöhet egy kis erőt meríteni!

Nagyon meghökkentem amikor egy ismerőssel beszélgettem és azt mondta, hogy én mint szülő kívülállóként látom az ADHD okozta problémákat. Ez a nézőpont teljesen meglepett, hiszen úgy gondoltam, hogy együtt élünk ezekkel a mindennapokban. Szülőként megoldást kell találnom olyan helyzetekre amiket addig sosem éltem át.

Nem mintha sok díjat osztanának a ADHD-s gyerekeket nevelő szülőknek, de mégis fájt, hogy kívülállónak tituláltak.

Hogy kezeljük a változást az új “ADHD-s” életmódban? Amikor már épp ráérez a szűk családi kör a cukor/glutén mentes étrendre, van egy rendszeres és működő mozgásterv és végre időben elmegy aludni a gyerek, hirtelen jön egy iskolai kirándulás, ahol nincs mentes menü.. 

Persze ez a kérdés nem szószerint értendő, de a legtöbb esetben a családban a felmenők között is megtalálható egy "iskola réme", a család fekete báránya. Amikor az ADHD-val kapcsolatban felvesszük az anamnézist, ott is feltesszük a kérdést, hogy van-e a családban valaki aki hiperaktív vagy figyelemzavaros. Ilyenkor nem bűnbakot keresünk, ez az állapot öröklődő.

Gyakran előfordul az ADHD-s gyerekeket nevelő családokban, hogy a nyugalmat hiszti zavarja meg. Ezeknek a produkcióknak nagyon széles skálája lehet a gyerekünk vérmérsékletétől függően. Van aki csak nyafog, van aki dührohamot kap, vagy a földhöz vágja magát és ott adja elő a különszámát. Utólag erre még a gyerek sem szokott büszke lenni. A szülő az, aki ebben a helyzetben kézbe tudja venni az irányítást.

A figyelemzavaros és hiperaktív gyerekeknek hatalmas ön- és igazságérzete van. A mai világban ez egy rendkívül fontos tulajdonság, viszont sok tanár nem díjazza ezt. Mit tudunk tenni, ha már megtörtént a baj? 

 Az ADHD-s ADD-s gyerekek táplálkozása sok esetben néhány ételre korlátozódik. Mégis jó lenne egy kis vitamint és ásványi anyagot becsempészni a menübe. Sokszor ehhez egy kis fondorlatra van szükségünk.

Amikor ADHD-s gyereket nevelő szülőként és védőnőként hallottam a neurofeedbackről rögtön beleszerettem. A neurofeedback egy olyan eljárás, amely non-ivazív (nem jár fájdalommal, nem szúrunk, nem vágunk). A gyerekekkel egy általuk választott filmet nézünk, eközben az agyhullámok megnyugszanak, lecsendesednek.

A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek fejlesztése soha nem egy lépéből, egy féle fejlesztésből áll. Szülőként sokszor gondolkodunk azon, hogy vajon még mivel segíthetnénk gyerekünknek. Rosszabb napokon azon, hogy van-e értelme. Gyorsan szeretnék mindenkit megnyugtatni: Van! :)

Van amikor túl vagyunk a félévi értéklésen, elmentünk a szülői értekezletre és azt érezzük, hogy valmin változtatni kellene, de nem tudjuk, hogy mit tegyünk. Egy biztos, hogy nem vagyunk egyedül ezzel a problémával. Nembiztos, hogy az a legjobb megoldás, ha a nyáriszünetig arra kárhoztatjuk magunkat és a gyerekünket, hogy mindennap együtt tanulunk. 

A legtöbbször az ADHD-s gyerekek kétszemélyes szituációkban nagyon együttműködők és jól kezelhetők, de sajnos az iskolában ennek megvalósítására nincs lehetőség. Az ADHD-s, és más tanulási és viselkedési problémás gyerekek száma az osztályokban nő. Egy-egy gyerek még nem zavarná annyira az órát, de ha többen vannak az már tényleg embert próbáló feladat a pedagógusnak.

Szülőként van lehetőségünk segíteni a munkáját.

 

-Kisebb gyerekeknél érdemes együtt bepakolni a táskába, hogy ne maradjon otthon semmi, esetleg érdemes az egy tárgyhoz tartozó könyveket, füzeteket egyéb felszereléseket egy színes dossziéba beletenni, hogy ne kelljen sokáig kotorászni a táskában. Ahány tárgy annyiféle színű dosszié és így már ahogy belenéz a táskába a csemeténk máris látni fogja, hogy melyiket kell elővenni a következő tantárgyhoz.

 

-Érdemes megfigyelni, hogy gyerekünk milyen ételektől kezd el pörögni, lehetőleg ilyen ennivalót ne küldjünk uzsonnára. Ha van lehetőség akkor csomagoljunk a diétájának megfelelő ebédet, vagy ha lehet rendelni ilyet az iskolába akkor olyat kérjünk.

 

-Amikor van rá lehetőségünk az iskolaidő előtt legyen egy kis testmozgás. Menjünk inkább gyalog az iskolába, esetleg figyeljük meg hogy alakul a nap, ha előtte elmegyünk együtt uszodába. Persze ezeket össze kell hangolni a környék adta lehetőségekkel.

 

-Próbáljuk meg gyerekünket időben ágyba dugni, hogy másnap kipihenten menjen iskolába.

 

-Ha megoldható akkor ebéd után vigyük haza, mert az iskolában megpróbálnak jól viselkedni és alkalmazkodni, de ez nagyon elfárasztja Őket. Ha kimerülnek akkor már nem mindig sikerül jól viselkedniük.

 

-Amikor valahogy mégsem sikerül jól viselkedni, akkor érdemes utána erről otthon higgadtan beszélgetni.  Utána együtt kell kitalálni, hogy egy hasonló helyzetben legközelebb milyen más megoldási lehetőségek vannak még és azoknak mik a következményei.

 

A pedagógusnak sokat segít egy ADHD-s gyerek, ha megkéri, hogy segítsen neki az óra tartásában és megbízza valamilyen fontos feladattal.

 

Egy izgő-mozgó gyereknek az is nagy segítség, ha az órán hallja a saját nevét, néha arra jár a tanár és megsimogatja a buksiját, vagy a vállára teszi a kezét.

 

Amikor valamilyen nem várt esemény, krízishelyzet történik abból úgy lehet a leggyorsabban kijönni, ha valami nem várt, meglepő eseménnyel kibillentjük a gyereket abból a helyzetből.

 

Sok türelmet és jó gyerekeket kívánok mindenkinek!

Amikor a családban van egy  ADHD-s gyerek, akkor nagy energiákat kell mozgósítani a szülőknek folyamatosan, évekig a gyerekük felneveléséhez. Ezért fontos, hogy tudatosan időnként tartsunk egy kis pihenőt és legen lehetőségünk egy kis feltöltődésre.

Minden gyerekben lakik egy kisangyal és egy kisördög is, ez már az első két évben kiderül! Ez az ADHD-s, ADD-s gyerekekre is igaz. Persze szülőként inkább csak azt szeretnénk, ha az utóbbi kiköltözne a gyerekünkből. De mit tehetünk, hogy ez így legyen?

 

A mai gyerekek rengeteg fejlesztésre, külön órára járnak, és ez az ADHD-s, ADD-s gyerekenél még inkább így van. A sok szaladgálás közben a szülő nem érti, hogy miért van az egyikhez nagyobb kedve a gyereknek, a másik helyre pedig még kötéllel sem lehet odavontatni. Meg lehet fejteni ezt a relytélyt?

A téliszünet a gyerekeknek és a szüleiknek is izgalmakkal és meglepetésekkel teli időszak. Nagyon várjuk, számoljuk a napokat, hogy mikor kezdődik már végre. Bízunk benne, hogy sok közös élmény és kellemes pillanat vár az egész családra. Sokat tehetünk azért, hogy ez így legyen!

Ha tudjuk mitől pörögnek fel a gyerekein, akkor elejét is vehetjük a fárasztó időszakoknak.

A gyereknevelés sok türelmet igénye és nagyon szép, de fárasztó feleadat. Az ADHD-s, ADD-s gyerekek nevelése televan hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel. Amikor épp a hullámvölgy alján járunk érdemes felidézni amit most megosztok veletek. Fogadjátok sok szeretettel!

Sokféle módon segíthetünk abban, hogy egy kis nyugalomra találjunk. Az egyik ilyen lehetőség a sószoba. A légzőrendszer számos betegségén kívül az idegrendszer megnyugtatására is nagyon hatásos.

Nagyon szerencsés lenne, ha erre a kérdésre egyértelműen igennel lehetne válaszolni.  Kisgyerekes szülőként gyakran beleestem abba a hibába, hogy folyton mindent szóvá tettem amit lányom nem jól csinált és nem értettem miért nem lehet szótfogadni nekem.

A diétákat talán az ünnepek alatt a legnehezebb tartani a gyerekeknek, hiszen ekkor legnagyobb a kísértés. Nem csak az otthon elkészített ételeket fogyasztjuk, hanem máshol is megkínálnak finomságokkal.

Amikor látjuk gyerekeinket tanulni, van hogy elgondolkodunk azon vajon tényleg lehet így tanulni?

Az ADHD-s, ADD-s gyerekek tanulási szokásaik nagyon eltérnek a neurotipikus társaikhoz képest!

Egy hét leforgása alatt sok minden változott. Felnőttként is nehéz jól reagálni ezekre a történésekre, de mégis érdemes!

A gyerekek nagyon aranyosan tudják elmondani amit gondolnak, sokkal őszintébben mint a felnőttek. Különösen igaz ez az ADHD-s gyerekekre.

Ha a testvérek között van egy ADHD-s, akkor a többiekre jóval kevesebb idő szokott jutni, hiszen a sok terelgetés, fejlesztések mind, mind időigényessek. Több törődést és figyelmet igényel mint a neurotipikus testvérek.

A héten valószínű a legtöbb szülő délutáni programjában ott a fogadóóra valamelyik nap. A legtöbb ADHD-s, ADD-s gyerek szüleinek ez kötelezően ajánlott.

Két fő területen kell ilyenkor elgondolkodnunk!

Rengeteg féle fejlesztés létezik, ami segít a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeknek. Ezek közül a legközelebbről a neurofeedbacket ismerem. Hiszen a családunkban mindenki kipróbálta és nagyon sok pozitív változást hozott.

A gyerekek végre túlvannak az írásbeli felvételin és lassan kezdődik a második félév.

Ha szülőként gyakran motoszkál ez a fejedben. Sokszor töprengesz azon, hogyan tudnál gyerekednek segíteni, mert jobb eredményekre volna szükségetek. 

A legtöbben szeretjük, ha egy jó eredményért megjutalmaznak. Ezzel a gyerekek is így vannak! Mielőtt valami óriási anyagi csőd gondolata vetné meg magát a fejetekben gyorsan elmondom, mire gondolok.
 
 

A karácsony az év egyik legszebb ünnepe. Nagy az izgalom ilyenkor. Sok a feladat és szeretnénk, ha minden jól sikerülne, időre elkészülne. Ez sok feszültség forrása lehet.

Biztosan előfordult már közvetlen környezetben (akár a szűk családi körben is), hogy akarva-akaratlanul össze lett hasonlítva egy ADHD/ADD-s és egy “átlagos” gyerek teljesítménye, az elsőre említett gyerek füle hallatára.

 

A karácsony nagyon szép ünnepünk, de a szülőknek igencsak fárasztó a sok ünnepi előkészület. Néhány apró ötlettel jobban beoszthatjuk az időnket és a megmaradt órákat, napokat együtt tölthetjük szeretteinkkel. 

A testvérek sosem egyformák, különösen igaz ez akkor, ha van ADHD-s gyerekünk is a családban. Más megközelítést, más elvárásokat kell feléjük támasztani és ez sok konfliktust eredményez.

Rengeteg olyan élelmiszer van, ami segítségünkre lehet különböző állapotokban, bizonyos betegségekben.

Így van ez a hiperaktivitásnál és a figyelemzavarnál is.

Nem is lehet kérdés egy ADHD-s vagy ADD-s családban, hogy ez miért fontos és miért kell sort keríteni rá. Nálunk is mindennapos probléma volt, hogy miért nem tudok egy feladatot sem elvégezni, miért kötök ki mindig a tévé előtt, mikor csak tíz perce ültünk le tanulni. Ez nagyon gyakori probléma, sok gyereket érint a dolog.

Az ADHD-s gyerekeket nevelő szülőkre ráfér egy kis segítség. Nagyon jó, ha ezt a családból kapják. A nagypapákról ritkán esik szó, pedig sokat segíthetnek egy rosszcsont unoka felnevelésében.

A figyelemzavaros, hiperaktív gyerekek fejlődési üteme eltér a neurotipikus gyerekek fejlődésétől. Vannak területek, amiben gyorsabb fejlődést mutatnak máshol pedig lemaradnak kortársaiktól.

Rengeteg program várja délután a gyerekeket. Van, ami nagyon hasznos mások pegig érdekesek. A korrepetálásra sokszor nagy szükség van de a mozgás és a fejlesztés is fontos lenne.

Az alkalmat 2021.09.03-án tartjuk 16 órától és 18 órától. A részvétel ingyenes de előzetes bejelentkezéshez kötött, a létszám korlátozott.

A gyereknevelés egy nagyon szép és egyben fárasztó feladat, különösen, ha ADHD-s gyereket nevelünk. Minél problémásabb egy gyerek, annál nagyobb türelemre van szükség a nevelése során. Persze a szülő is emberből van, aki kimerül, elfárad és ilyen estben senki nem a legjobb formáját hozza.

 

 

Eszem-iszom
 
Egy kis nyaralós eltűnés után újra itt vagyok, most az étkezésről lesz szó. Nem vagyok dietetikus, tehát aki allergiás valamire a felsoroltak közül, az szakemberrel egyeztessen az étrendeket illetően. De nem is kertelek tovább, csapjunk bele:
 
 

Az ADHD-s gyerekek jellemzően többet nyüzsögnek mint a neurotipikus gyerekek, de nekik is vannak jobb és rosszabb napjaik. Egy fárasztó nap után sokszor felmerül a kérdés vajon mi az oka ennek?

Megfigyelésem szerint van néhány tipikus dolog, amitől sokkal izgágábbá válnak.

Legtöbben nagyon keveset tudnak a figyelemzavarról és a hiperaktivitásról. A kevés tudás is leginkább a hátrányokról és a nehézségekről szól. Persze ez az oldala is megvan ennek az állapotnak de van jó oldala is.

Nemrégiben olvastam egy cikket https://nlc.hu/szabadido/20210626/szulinapi-zsur-jatszoter/?fbclid=IwAR31w-Hf8f2ueFXcyBXtznKp7l4BXkLSitmzmTaPsoVZSf8CWPaALvt1WX8

Ami nagy por kavart, rengetegen reagáltak rá. És sajnos ez a történet az ADHD-s, ADD-s gyerekekkel is nagyon gyakran megtörténik, de nem kap ekkora nyilvánosságot.

Előfordul, hogy az iskolában, óvodában mondják, vagy ismerősöktől hallunk arról, hogy szerintük ADHD-s a gyerekünk. Ekkor sok kérdés kezd kavarogni a fejünkben. Merre induljunk, kihez forduljunk? Hátha nem igaz? Mért pont velünk történik ilyen?

Már javában tart a nyári szünet, aminek alapvetően egy nyugodt időszaknak kellene lennie, viszont nálunk sajnos nem mindig volt felhőtlen béke és nyugalom ilyenkor. Mivel nem a legjobb eredményekkel zártam az éveket, sokszor nyáron is előjött a szüleim részéről, hogy járjak külön tanárhoz, tanuljunk együtt napi 1 órát amiről én hallani sem akartam. 

Mikor megtudjuk, vagy csak gyanítjuk, hogy gyerekünk ADHD-s, ADD-s rengeteg kérdés kavarog a fejünkben! Ezek közül az egyik legelső az, hogy mit mondjunk a gyerekünknek. Megmondjuk-e egyáltalán? Vajon hogyan fogja fogadni?

Megragadnám a lehetőséget, hogy beszéljek édesanyám könyvcíméről, mivel sok érdekes megjegyzést kap minden alkalommal, amikor felmerül.

Lassan felocsúdunk abból, hogy végre elkezdődött a nyári szünet és fellélegezhetünk kicsit ADHD-s, ADD-s gyereket nevelő szülőként. Elkezdünk azon gondolkodni, hogyan töltsük el a szünetet gyerekünkkel, hogy mindez hasznára váljon? 

Mucsi Kamilla vagyok, az édesanyámat Virágh Hajnalkát vélhetőleg már ismeritek innen a blogról, a Görényből gyerek szerzőjeként, neurofeedback trénerként, barátként, anyaként.

Az elmúlt időkben sok mindenen ment keresztül mindenki! Talán kicsit kevesebbet beszélgettünk, találkoztunk barátokkal. Ez a csend nálunk a felkészülés ideje volt.

Mindenkit megviselnek a változások, főleg, ha nagyon gyakoriak. Ez különösen igaz a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekekre. Minden változás sokkal több problémát jelent Nekik, jobban megviseli Őket.

Legtöbbször a gyerekekről és az anyukákról esik szó ebben a témában, pedig óriási szerepük van az édesapáknak is!

Ebben a korszakban is nagyon sok szép és nehéz időszak van, tele új kihívásokkal szülőnek, gyereknek egyaránt.

Egyre nagyobb az önállóság iránti igény, de van amikor még fontos, hogy a szülő mellette legyen.

Az elmúlt hetekben zajlottak az általános iskolások első nagy megmérettetései a középiskolai felvételik. Minden családban nagy az izgalom ilyenkor, főleg ha ADHD-s, ADD-s a gyerekünk.

Sok családban a beszélgetések a félévi bizonyítványról és a felvételikről szólnak ezen a héten. Hogy készüljünk szülőként ezekre a beszélgetésre, ha ADHD-s, ADD-s a gyerekünk?

Bár legtöbben gondolkodás nélkül rávágjuk a helyes választ: A gyerekünk boldogsága! Az ADHD-s, ADD-s gyereket nevelő szülőknek mégis nagy fejtörést okoz, hogy valamennyire a másiknak is megfeleljünk.

 

Amikor felmerül a szülőben, hogy a gyereke valószínűleg ADHD-s vagy ADD-s rengeteg kérdés kezd el kavarogni a fejében.

Az egyik legelső kérdés az szokott lenni, hogy megmondjuk-e a gyerekünknek?

 

Az évnek abba az időszakába érkeztünk, amikor legtöbbet gondolkodunk azon, hogy mit fogunk megváltoztatni életünkben. Nem kivételek ez alól az ADHD-s, ADD-s gyerekek szülei sem.

Teljesen megdöbbentett egy kutatás eredménye!

Ami nagyon jó hír, de egyben arra is rávilágít mekkora a feleőségünk gyerekeink sorsának alakulásában.

Karácsonyra úgy gondoltam meglepem a gyerekeket, aki hozzám járnak neurofeedback tréningre.

 

Vannak olyan szokások az adventi készülődésben, amik kifelyezetten segítenek a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeknek!

 A hiperaktív, figyelemzavaros gyereket nevelő szülőknek nem könnyű a dolguk! Meg kell küzdeniük nap mint nap a csemetéjük nevelésésvel 0-24-ig minimum 20 éven keresztül.

Amikor a gyerekeinknél beköszönt a kamaszkor minden szülőnek komoly kihívásokkal kell megküzdenie!

Sokszor pont a rengeteg rossz tulajdonság hívja fel a szülő, vagy a gyerekkel foglalkozó szakember figyelmét arra, hogy nem neveletlenséggel állunk szemben, hanem az ADHD tüneteivel.

Felnőttkorra az ADHD, ADD tünetei a legtöbb embernél jelentősen csökkennek vagy elmúlnak, de vannak akiknél továbbra is fennmaradnak.

 A kamaszkor végére, ifjúkor elejére már látjuk, hogy melyek azok a területek amik kevésbé mennek gyerekünknek és azt is tudjuk, hogy miben tud nagyon jól teljesíteni.

Kamaszkorban a szülők sokszor azt várják, hogy túléljék ezt az időszakot.

Ebben az időszakban szokott a gyanu beigazolódni, a szakemberek eddig adnak időt arra, hogy a kicsik behozzák a lemaradásaikat kortársaikhoz képest.

A kisgyermekkorban vagy kezdhetünk megnyugodni, mert a babakori tünetek mellet nem látunk olyan tüneteket, ami az ADHD-ra, ADD-re utal, vagy újabb tünetek kerülnek előtérbe, ami további odafigyelésre ösztönöz.

Természetesen a csecsemőkorban még senki nem állít fel diagnózist ADHD-ra, ADD-re. Hosszú út van még odáig, hogy a tünetekből egyértelmű kép alakuljon ki.

Az ADHD, ADD nagyon sok esetben nem kerül felismerésre.

Az ADHD, ADD tünetei felnőttkorban szerencsés esetben tompulnak.

Az ifjúkor egy nagy áttörés lehet az ADHD-s, ADD-s emberek életében!

Az ADHD, ADD újabb tüneteit ismerhetjük fel a kamaszkorban.

Kisgyermek korban újabb tüneteket figyelhetünk meg, ami hiperaktivitásra, figyelemzavarra utalnak.

Az iskola elkezdésével néhány tünet tompul és a hátunk mögött hagyhatjuk, de az élet nem áll meg, újabb dolgokkal találkozhatunk.

Már baba korban felfigyelhetünk néhány tünetre, amitől nem kell megijedni, de érdemes figyelemmel kísérni a további fejlődési szakaszokat!

Féléves kortól újabb ADHD-ra, ADD-re utaló tüneteket vehetünk észre. Ami nem azt jelenti, hogy meg kell ijedni!

Nagyon jó, ha sok zöldséget és gyümölcsöt eszik ADHD-s, ADD-s gyerekünk!

 A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek nem ilyednek meg egy kis rendetlenségtől!

Az ADHD-s, ADD-s gyerekeket nevelő szülő, van  hogy nagyon elkeseredik.

Az ADHD-s, ADD-s gyerekek is nagyon szeretik, ha megdícsérik Őket és elismerést kapnak!

Amikor megszervezzük a nyaralást sok szempontot kell figyelembe vennünk, pláne ha hiperaktív, figyelemzavaros a gyerekünk.

Az ADHD-s, ADD-s gyerekek szülei is gyakran arra vágynak mint a többi szülő. CSAK MEGELGYEN AZ ÉRETTSÉGIJE!

Az ADHD-s, ADD-s gyereket nevelő anyukák talán leginkább annak örülnének, ha gyerekeik jól viselkednének!

Abban a családban, ahol van ADHD-s, ADD-s gyerek mindenkinek segítségre, támogatásra van szüksége!

Sokan nem ismerik az ADHD, ADD tüneteit, de rengetegen megbotránkoznak egy rosszul viselkedő gyerek láttán.

Az ADHD-s, ADD-s gyerekek általában rosszabbul viselik a változásokat mint a környezetük. Pedig a változások alól mostanában nemigen tudunk kibújni.

Az ADHD-s, ADD-s gyerekeket nevelő családokat nagyon sok vád éri. Ezért nagy szükségük van a segítségre!

Ha egy jótündér megkérdezné hová varázsoljon minket sokan azt mondanánk, hogy egy szép virágokka, növényekkel teli kertbe, ahol egy két madár csicsereg a fákon esetleg szép egészséges cicák vagy mókusok bukkannak fel távolabb. Az ADHD-s, ADD-s gyerkek valószínű jobban kiszíneznék még ezt a képet!

Ahogy elkezdődik a nyári szünet rögtön megoszlanak a vélemények. Járjon-e az ADHD-s, ADD-s gyerek fejlesztésre, tanuljon-e a szünetben?

 Az ADHD-s ADD-s gyerekek is nagyon szeretnek ünnepelni. Legyen az névnap, szülinap, karácsony, húsvét vagy gyereknap!

Volt olyan időszak amikor a barátaink nagyon sajnáltak. Volt, hogy azt is mondták nem cserélnének velem!

Végre kicsit szabadabban mozoghatunk! Könnyebség ez mindenkinek, azoknak a szülőknek főképp akik hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeket nevelnek. Mindenki óvatosan kezd élni a visszakapott szabadságával. Fokozatosan kezdjük újból tenni azt, amit az iskolák bezárása előtt végeztünk.

 

Az ADHS-s, ADD-s gyerek nevelése nagyon eltér a neurotipikus gyerekekétől. Nagyon sok buktatóval kell a szülőnek megküzdenie.

Nagyon sok rosszat felsorolhatunk ennek az időszaknak a számlájára. Ám az éremnek mindíg két oldala van! Van, amiben kiváló lehetőség nyílik az ADHD-val, ADD-vel küzdőknek.

Első pillanatban lehet, hogy gondolkodóba esünk! Hiszen könnyebb arra válaszolni miért nehéz.

Ebben az esetben kétféle képpen segíthetünk a gyerekünknek. Az egyik lehetőség a paírok és igazolások beszerzése. A másik azoknak a dolgoknak a bevezetése ami a mindennapokban segít.

Minden gyerek valamiben eltér a többiektől. Főleg a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek.

 Első hallásra nagyon tiltakoztam szülőként, amikor felmerült a gluténmentes diéta szükségessége.

 A gluténmentes diéta sokat segít az ADHD-s, ADD-s gyerekeknek. Az ünnepek alatt kicsit nehezebb betartani.

Ha hosszabb ideig együtt van a család akkor előfordul, hogy növekszik a veszekedések, viták száma.

Vannak az életünknek olyan pillanatai, amikor sok minden megváltozik körülöttünk. Rengeteg új kihívást ad az élet.

.

 A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek szüleiben sokszor felmerül a kérdés, miért nem  jönnek az  elvárt eredmények a gyereknevelésben?

Minden szülőnél eljön a pillanat, amikor azt érzi, hogy nagyon nehéz a gyereknevelés! Ez főleg igaz, ha ADHD-s, ADD-s gyerekünk van.

 Tél vége felé gyakoriak a megbetegedések, melynek több oka van. Az egyik, hogy ilyenkor gyengébb az immunrendszerünk, többet vagyunk zárt térben. Ez fokozottan igaz a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekekre, akiknél az iskolai stressz is hozzájárul a gyakori megbetegedésekhez.

Hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeknél nagyon gyakori a sok hiányzás!

Beszélgetés közben eszembe jutottak azok az évek, amikor mindenhonnan csak a kritikákat kaptam. Folyton azt vágták a fejemhez, hogy rosszul nevelem a gyerekem, mindent megengedek neki, nem vagyok elég következetes.

Hamarosan kiosztják a félévi bizonyítványt! Sokan büszkélkednek vele, de vannak akik inkább másról beszélnének.

Az évnek ebben az szakában legnehezebb rávenni magunkat és gyerekünket, hogy kint legyünk a friss levegőn.

Ezt a kérdést szülőként kaptam meg!

Jó szokás, hogy az év végén elgondolkodunk azon, hogy min kellene változtatni. Ebből jócskán válogathatnak az ADHD-s, ADD-s gyerekek és szüleik is.

A sok színes program után jönnek az unalmas hétköznapok!

Figyelemzavar és hiperaktivitás esetén sokat segíthet a gluténmentes diéta!

Ez a naptár az ADHD-s, ADD-s gyerekenek egész évben a seítségükre lehet!

Jó gyerekeknek ajándékot, rossz gyerekenek virgácsot. De mit kapjanak ADHD-s, ADD-s gyerekek?

Mindenkinek szüksége van egy kis pihenésre, feltöltődésre!

Van néhány mondat ami biztos elhangzik egy ADHD-s, ADD-s gyerek szájából!

Sok gyerek járt már nálam neurofeedback tréningen. Elmondom hogy növelhetjük szülőként a tréningek hatását!

Vannak olyan napok, amikor jó lenne valahogy feltúrbózni figyelemzavaros, hiperaktív gyerekünk memóriáját mert másnap dolgozat vagy felelés várható.

A gyerekek nagyon szeretik az izgalmakat, ez különösen igaz az ADHD-s, ADD-s gyerekekre!

A nyolcadik osztályba járt a lányom, amikor a hetedikes gyenge bizonyítvány után megbeszéltük, hogy már több rossz jegyet ne hozzon haza a suliból.

A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek nem szeretnek, és nem is tudnak veszíteni a társasjátékokban.

Amikor sok rossz hír jön az iskolából, küzdünk este a kamasz gyerekünkkel, hogy tanuljon. Minden igyekezetünk ellenére mégis azt kapjuk a környezetünktől, hogy nem jól neveljük a gyerekünket. Pedig tudjuk, hogy nem ezzel van a baj. Akkor néha nem árt felidézni a régi szép emlékeket.

A figyelemzavar tüneteivel már évek óta együtt éltünk anélkül, hogy felismertük volna. Nagy kő esett le a szívemről amikor kiderült, hogy mi a probléma. Az ADHD-val, ADD-vel kapcsolatos könyvekből, lapról lapra magunkra ismertem. De a fejemben az átállás bármennyire igyekeztem időbe tellett.

A figyelemzavarnak és a hiperaktivitásnak rengeteg apró bosszantó tünete van. Mindezek tanévkezdésnél még nyilvánvalóbbá vállnak. A késések, az otthon felejtett füzetek, később „az iskolába maradt” rossz jegyek mind megkeserítik a gyerek és a szülő mindennapjait.

Hogy segít egy ADHD-s, ADD-s gyereknek a mályvacukor?

Aki figyelemzavaros, hiperaktív gyereket nevel az valószínű hallott arról, hogy minél kevesebb édességet adjunk a gyerekünknek mert nagyon felpörög tőle. Ezt én is tapasztaltam a hozzám járó gyerekeknél. Bár szülőként ebben nem tudtam következetes lenni. Nem is éreztem a különbséget csoki evés előtt és után a lányom viselkedésében.

Amikor ez a kérdés felmerül, a legtöbb embernek az ugrik be, hogy el kell kezdeni mozogni. Ezzel nincs is semmi baj. Majd amikor a megvalósításán gondolkodunk, vagy erről beszélgetünk, kaphatunk olyan cinikus választ, hogy minden fejben dől el. És tényleg!

Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Vannak olyan szülők, akik még ilyenkor is szorgalmazzák a tanulást. Mások azt hangsúlyozzák, hogy szegény gyerek legalább a szünetben had pihenjen. Valamennyire mindkét félnek igaza van.

A gyereknevelés egy fárasztó, minimum 20 évig tartó feladat, ahol helyt kell állni 24 órában megállás nélkül. Egy átlagos gyerek nevelése is tartogat komoly kihívásokat és rengeteg türelmet igényel. Az ADD-s, ADHD-s gyerekek nevelése pedig kifejezetten embert próbáló feladat, mivel sokkal több a konfliktus a családon belül és kívül is. Folyton figyelni kell örökmozgó gyerekünkre.

Nálunk is jellemző volt ez a probléma, néha most is találkozom vele. Kis iskolás korban és általánosban nagy harcok voltak emiatt. Minden reggel veszekedéssel indult. Mire beért az iskolába már elfáradt a család.

A gyerekorvosunk, aki édesanyámmal egyidős, a szüleim kertszomszédja, kedves, szemüveges, mindig mosolygós doktorbácsi, nagyon ritkán írt fel antibiotikumot. A gyerekek hamar megtanulták, hogy nem kell félni tőle, biztos megnézi a torkukat, de ha azt mondják, hogy ÁÁÁ még a spatulával sem kínozza őket. Évekkel ezelőtt az óvodás fiam egyszer a mamával ment el a doktorbácsihoz.

A nyolcadik év végére nem úgy készültünk, mint a többi család. Bár szeretjük a családi összejöveteleket és a nagyszülők is közel laknak, nem hívtunk meg senkit. Elmagyaráztuk szegényeknek, akik már titkon készültek az alkalomra, hogy csak a szűk család vesz részt az eseményen. Nekünk ez nem is ballagás, hanem kullogás lesz.

Azokat az éveket amikor már rájöttünk, hogy a rossz eredményeket a figyelemzavar okozza nagyon nehéz volt átvészelni. Ekkor már elkezdtük alkalmazni azokat a dolgokat, amik eredményre vezetnek, de nem várhattuk, hogy a sokéves elmaradásokat egy csapásra leküzdjük.

Egy nyaralás megszervezése nem könnyű dolog. A sok pakolás, lista a gyógyszerekről, a programokról, mit nézzünk meg, hol aludjunk, az apró részletek rengeteg odafigyelést igényelnek. Szerencsére ma már nem az anyukák feladata térképről navigálni az apát, hogy odataláljunk úticélunkhoz, de azért vannak még nehézségek. Ez fokozottan igaz, ha ADHD-s, ADD-s a gyerekünk.

Nem tartom magam egy kőszívű szülőnek, de voltak olyan dolgok, amiket nem kapott meg a gyerekem annak ellenére, hogy régóta kérte. Mentségemre legyen mondva, hogy amint megkapott valamit már azon törte a fejét mit csikarjon ki legközelebb tőlünk.

Képzeljük el, hogy egy jó kis családi programon vagyunk. Kint a szabadban, hétvége van és minden család eljött a környékről. Ott van minden osztálytárs a családjával, egy közös versenyen veszünk részt.

A lányomnál elég későn, a gimnázium elején derült ki, hogy figyelemzavara van. Az alsóban még kitűnő tanulóból, eleinte kicsit gyengébben tanuló felsős, majd egy bukdácsoló gimnazista lett. Egy baráti beszélgetés kapcsán derült ki, hogy a folytonos halogatás a rendszeres késések és még megannyi probléma a figyelemzavar tünete.

Szerencsére a gyerekünk sorsának kulcsa a kezünkbe van. Sok szeretettel, odafigyeléssel és türelemmel átsegíthetjük gyerekünket a nehézségeken. Megfigyelve gyerekünket megtalálhatjuk azt az utat, amiben nagyon jó és sikereket tud elérni.

Május eleje van, nagy a sürgés forgás, a virágosok nem győzik kötni a csokrokat miközben a sorok kígyóznak, szinte minden család hivatalos valakinek a ballagására. A facebook is megtelik azokkal a képekkel, ahol a ballagók és a büszke családjuk együtt örülnek a szép májusi eseménynek. Mai korunk felnőtté avatásának.