Szülőként fájdalmas lehet megélni, amikor ADHD-s gyermekünk nehezen veszi rá magát az iskolába járásra. Az ADHD kezelése különösen nehéz, ha az iskolai motiváció hiánya vagy az iskolai szorongás is jelen van. Sok ADHD-s gyermek esetében az érzelmi nehézségek fizikai tünetekben is megjelenhetnek, ami szomatizálásként ismert. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, hogy a szülők hogyan támogathatják gyermeküket, ha szorongás vagy testi tünetek miatt nehéz számukra az iskolába járás.
A szomatizálás az érzelmi problémák testi tünetekké való átalakulását jelenti. Az ADHD-s gyermekek, akik iskolai stresszt vagy szorongást élnek át, hajlamosak lehetnek különféle fizikai panaszokra is, mint például fejfájás, gyomorfájdalom vagy izomfeszültség. Gyermekünk így próbálhatja kifejezni, hogy nem érzi jól magát az iskolában, még akkor is, ha nehéz számára beszélni az érzelmeiről.
Amikor a gyermek szomatizál, fontos megérteni, hogy ezek a fizikai tünetek nem "csak fejben léteznek" – ezek valós megnyilvánulásai az érzelmi stressznek. Az ADHD-s gyermekek számára az iskolai szorongás és a testi tünetek összefügghetnek, ezért próbáljunk türelmesek lenni, és figyeljük meg, hogy mikor jelennek meg a tünetek.
Az ADHD-s gyerekek számára nehéz lehet az érzéseik kifejezése, ezért segíthetünk nekik abban, hogy felismerjék és megfogalmazzák a szorongásukat. Gyakran előfordulhat, hogy a gyermek a gyomrában vagy fejében érzi az aggodalmat, amit egy egyszerű beszélgetéssel vagy egy érzések naplójával is felszínre hozhatunk.
A szomatizálás enyhítésére és az iskolai motiváció növelésére próbáljunk bevezetni olyan stresszkezelési technikákat, mint a mélylégzés, az egyszerű jóga- vagy relaxációs gyakorlatok, vagy akár egy rövid séta. Ezek a módszerek segíthetnek abban, hogy a gyermek nyugodtabbnak érezze magát.
Amikor gyermekünk szomatizál, figyeljük meg, hogy milyen helyzetekben jelennek meg a fizikai tünetek. Ez segíthet felismerni az iskolai szorongás vagy más stressztényezők hatását. Ezzel a megértéssel könnyebb lesz megtalálni a megfelelő támogatást.
A neurofeedback és más lehetőségek szintén hasznosak lehetnek a szomatizálás kezelésében, hiszen segíthetnek az ADHD-s gyerekeknek jobban megérteni és szabályozni érzelmi reakcióikat. Ezzel nemcsak a szorongás csökkenhet, hanem az iskolai motiváció is növekedhet.
A szomatizálás megértése és kezelése fontos lépés ahhoz, hogy ADHD-s gyermekünket támogathassuk az iskolai kihívások leküzdésében. Ezen technikák alkalmazása és a szakértői segítség igénybevétele segíthet abban, hogy gyermekünk könnyebben kifejezze érzéseit és megtalálja a helyét az iskolai környezetben.
Ha az ADHD-s gyermekünk nehezen fejezi ki az érzéseit, vagy nem szívesen mesél a napjáról, a bábjátékozás csodálatos eszköz lehet. Személyes tapasztalatból tudom, hogy a lányom sokszor nem akarta elmondani, mi történt vele napközben. Amikor azonban elkezdtünk bábozni, hirtelen megnyílt, és a bábokon keresztül sok mindent megosztott velem. Szülőként rengeteg dolog vált világossá számomra, amiket addig nem értettem.
A bábok segítségével a gyerekek könnyebben kifejezhetik, amit szavakkal nehezen mondanak el. Egy bábjátékkal eljátszhatják az őket foglalkoztató helyzeteket, anélkül hogy közvetlenül beszélniük kellene róluk. Így nemcsak a szorongásuk enyhíthető, hanem önbizalmuk is erősödhet, hiszen szereplőkön keresztül bátorítjuk őket az érzéseik kifejezésére.
Ha Nektek is van valami jól bevált módszeretek írjátok meg kommentben!
Ha te is szembesülsz az ADHD-s gyerekek nevelésének kihívásaival, és szeretnél többet megtudni arról, hogyan alakíthatod ki a megfelelő életmódot gyermeked számára, ne habozz keresni! Mint ADHD életmód tanácsadó és terapeuta, szívesen segítek a megfelelő stratégiák és megoldások kidolgozásában. Kérlek, lépj kapcsolatba velem még ma, hogy együtt dolgozhassunk a gyermeked boldogabb és egészségesebb jövője érdekében!
A 06-309-400-001-es telefonon tudunk időpontot egyeztetni neurofeedbackre és tanácsadásra.