Hogyan segíthetünk ADHD-s gyermekünknek a 8. osztály második félévében?
A 8. osztály második féléve sok ADHD-s gyermek számára nehéz időszak. A középiskolai felvételik után a tanulás motivációja csökkenhet, és a figyelem egyre inkább a barátokra, a szabadidős tevékenységekre terelődik. Szülőként és tanárként segíthetünk abban, hogy ez az időszak ne legyen tele konfliktusokkal, hanem a gyermek önállósodásának és felelősségvállalásának egyik kulcsfontosságú állomásává váljon.
A motivációvesztés hátterében több tényező is állhat:
A felvételik után úgy érzik, „nincs tétje” a tanulásnak.
A tanév második fele már fárasztó, a figyelmük lankad.
A barátok és a közösségi élet egyre fontosabb szerepet kap.
Az ADHD-s gyerekek nehezebben kezelik az unalmas, ismétlődő feladatokat.
A legjobb módja annak, hogy átvészeljük ezt az időszakot, ha a gyermekeket fokozatosan bevonjuk az önálló döntéshozatalba és a saját életük szervezésébe.
A középiskola kezdetével az önállóság elvárása jelentősen megnő. Ha ADHD-s gyermekünk már most gyakorolja a döntéshozatalt, az megkönnyíti az átállást. Adjunk nekik választási lehetőségeket:
Melyik tantárgyból tanuljanak először?
Milyen tanulási módszert próbáljanak ki?
Hogyan osszák be a házi feladataikat?
Amikor saját döntéseket hoznak, természetesen a következményekkel is szembesülniük kell – de ez egy tanulási folyamat, amely segíti a felelősségvállalást.
A gyerekek sokszor elutasítják azokat a feladatokat, amelyeket rájuk kényszerítenek. De ha saját kezükbe adjuk az irányítást, gyakran motiváltabbá válnak. Nálunk például a gyerekek eleinte nem szerettek bevásárolni, de amikor megkapták az egy hétre való konyhapénzt, és ők dönthettek arról, hogy mit vásároljanak, mit főzzenek, és a megspórolt pénzt zsebpénzként megtarthatták, minden jobban kezdett működni.
Ez egy egyszerű, mégis hatékony módja annak, hogy egy ADHD-s gyermek megtapasztalja a felelősséget és a döntései következményeit – ráadásul játékos formában.
Nem kell azonnal megoldanunk minden problémát helyettük. Ha látjuk, hogy valamiben elakadnak, kérdezzünk vissza:
„Mit tehetnél másként, hogy legközelebb ne maradj le a háziról?”
„Hogyan osztanád be az idődet, hogy ne kelljen kapkodnod?”
Tanárként is sokat tehetünk azért, hogy a diákok ne veszítsék el teljesen a fókuszt ebben az időszakban:
Projektfeladatok és kreatív kihívások: Ha a tanulás élvezetesebb és gyakorlatiasabb, az ADHD-s gyerekek könnyebben megtartják a figyelmüket.
Pozitív visszacsatolás: Egy apró dicséret is rengeteget számíthat („Ügyesen összefoglaltad!”, „Ez egy remek gondolat volt!”).
Rugalmas számonkérés: Alternatív megoldások, mint a szóbeli felelet vagy prezentáció, segíthetnek abban, hogy az ADHD-s gyerekek is kihozhassák magukból a legjobbat.
A középiskola egy nagy váltás minden gyermek számára, de az ADHD-soknak különösen. Ha már 8. osztályban elkezdik gyakorolni az önállóságot, az rengeteget segít nekik az új környezetben való helytállásban. A cél az, hogy fokozatosan megtanulják:
Hogyan osszák be az idejüket önállóan.
Hogyan hozzanak tudatos döntéseket.
Hogyan vállaljanak felelősséget a saját életükért.
Az ADHD nem akadály, ha megfelelő támogatással és stratégiákkal segítjük a gyermeket abban, hogy kibontakoztassa képességeit. A 8. osztály második féléve lehet nehéz időszak, de egy kis tudatossággal és odafigyeléssel átalakíthatjuk egy értékes tanulási lehetőséggé!
Ha te is szembesülsz az ADHD-s gyerekek nevelésének kihívásaival, és szeretnél többet megtudni arról, hogyan alakíthatod ki a megfelelő életmódot gyermeked számára, ne habozz keresni! Mint ADHD életmód tanácsadó és terapeuta, szívesen segítek a megfelelő stratégiák és megoldások kidolgozásában. Kérlek, lépj kapcsolatba velem még ma, hogy együtt dolgozhassunk a gyermeked boldogabb és egészségesebb jövője érdekében!
A 06-309-400-001-es telefonon tudunk időpontot egyeztetni neurofeedbackre és tanácsadásra.