A nyári szünetet minden gyerek várja – és minden szülő is, valahol mélyen reméli, hogy feltöltődés lesz mindenkinek. De ha ADHD-s gyermeked van, tudod, hogy a hosszú, strukturálatlan időszakok sokszor épp ellenkezőleg hatnak: nyűgösség, feszültség, kiborulások kísérhetik. A jó hír: egy kis tudatossággal, tervezéssel és szeretettel ez a nyár is lehet örömteli és harmonikus.
A nyár nem az iskolai fegyelemről szól – de a nap teljes szabadsága ijesztő lehet egy ADHD-s gyereknek. Segít, ha van egy „nyári napirend”, amely:
meghatározza a felkelés és lefekvés idejét (bár lazábban),
tartalmaz napi fix pontokat: közös reggeli, játékidő, közös program, képernyőidő, mozgás,
ad lehetőséget a választásra: „Előbb játszol vagy olvasol?”.
Sok szülő túlkompenzál: napközik, táborok, programok egymás hegyén-hátán. Egy ADHD-s gyereknek viszont kimerítő lehet a sok inger. Fontos a pihenőnap is a programnapok között.
Jó nyári program lehet:
Kis kirándulás reggel (még meleg előtt),
Játszótér, biciklizés napi rendszerességgel,
Kertészkedés vagy közös „munkák” – imádják, ha segíthetnek,
Alkotás, festés, mesék kitalálása.
A víz mágikus hatással van sok ADHD-s gyerekre:
Medence, kerti slagos játék, vízibomba,
Strand, ha van rá lehetőség,
Vízzel festés az udvaron (vizes ecset, járda, műanyag fal).
Mozgásformák, amik levezetik a feszültséget:
Trambulin,
Ugrálókötél,
Kalandpark, játszótér mászókákkal.
A nyári szünet kiváló alkalom arra is, hogy:
együtt főzzetek egyszerű ételeket,
új, gluténmentes recepteket próbáljatok ki,
bevonódjon a gyerek a választásba: „Ma dinnyét vagy barackot vágjunk?”, „Segítesz gyümölcsnyársat készíteni?”.
Ha a főzés egy mesevilág része – sokkal szívesebben vesznek benne részt!
A nagy meleg ingerlékennyé teszi az ADHD-s gyerekeket is. Legyen mindig kéznél:
egy hűsítő sarok (ventilátor, árnyékos babzsák),
relaxáló zene vagy hangoskönyv pihenőidőre,
közös „légzőjáték”: fújjuk el a képzeletbeli gyertyát, szívjuk be az „illatot”.
Sokan gondolják úgy, hogy a nyári szünet a tökéletes alkalom egy kisállat befogadására: ilyenkor több az idő, kevesebb a kötöttség, és a gyerek végre „felelősséget tanulhat”. Ez azonban ADHD-s gyereknél könnyen visszafelé sülhet el – ezért fontos, hogy tudatosan döntsünk.
Ha a gyermek hónapok óta vágyik egy állatra, és nem csak egy hirtelen fellángolásról van szó.
Ha a család felkészült a kisállat gondozására akkor is, ha a gyerek lelkesedése alábbhagy.
Ha van olyan szülő, aki szívesen átveszi az ellátás feladatait, amikor szükséges.
Ha olyan állatról van szó, ami nem túl érzékeny, és jól viseli a gyerek természetét.
„Nálunk is volt már olyan, hogy végül a nyakamon maradt a kisállat a gyerekem helyett – de így sem bánom. Mert amikor csak ránéz, mosoly jelenik meg az arcán, és már ezért megéri.”
Ez a mosoly minden gondoskodást visszaad.
Kölcsön kisállat pár napra ismerőstől,
Segítés menhelyen vagy állatbarát programokon,
„Állatgondozós” napközi tábor, ahol próbálkozhat a gyerek felelősségvállalással.
A nyár kiváló alkalom arra, hogy ne csak a programokban, hanem egymásban is elmerüljünk. Nem kell ehhez mindig beszélni – elég néha csak jelen lenni:
Rajzolás, olvasás egymás mellett,
Esti mesélés közben egy-egy kérdés: „Mi volt ma jó?”, „Mi volt furcsa?”,
Vagy egyszerűen csak együtt hallgatni a tücsköket a kertben.
Ha csak egy-egy jó napotok van a héten, az már siker. Az ADHD-s gyerekek nem szabályosságot, hanem valódi kapcsolódást keresnek.
És ha szeretnél útmutatást, segítséget ebben, szívből ajánlom:
„Görényből gyerek” című könyvemet – tapasztalatból írtam, https://gorenybolgyerek.hu/
„Mesés ételek gluténmentesen” – játékos, egészséges nyári konyha gyerekeknek, https://mesesetelek.hu/
12 hónapos Mentorprogramomat, amely segít lépésről lépésre élhetőbbé tenni a hétköznapokat. https://www.viraghhajnalka.hu/mentor-program
A nyár lehet sok nevetés, ragacsos dinnyeujjak és saras lábak – ha nem is tökéletes, de igazi. És az pont elég.