ADHD és viselkedésproblémák: Tippek szülőknek és szakembereknek

ADHD és viselkedésproblémák: Tippek szülőknek és szakembereknek

A szülők és pedagógusok gyakran találkoznak olyan helyzetekkel, amikor egy gyermek viselkedése látszólag érthetetlen vagy nehezen kezelhető. Például amikor egy óvodás rendszeresen feszegeti a határokat, rosszalkodik, vagy éppen a figyelmünk elterelésével próbálja elérni, hogy olyasmit csináljon, amit nem szabad. De vajon mi állhat az ilyen viselkedés hátterében? És hogyan segíthetünk neki úgy, hogy az pozitív irányba vezesse? Ebben a cikkben erre a kérdésre keresünk választ, gyakorlati tanácsokkal és pozitív megerősítéssel.


A rossz viselkedés mögött mindig van ok

Mielőtt bármilyen következtetésre jutnánk, fontos megértenünk: a "rossz" viselkedés mögött gyakran valamilyen érzelem, trauma vagy frusztráció áll. Például egy kistestvér születése, egy orvosi trauma, vagy akár az ADHD-val összefüggő impulzív viselkedés is hozzájárulhat ahhoz, hogy egy gyermek nehezebben tudja kontrollálni magát.

Tipikus okok a nehéz viselkedés mögött:

  • Figyelemfelkeltés: A gyermek azt tanulta meg, hogy a negatív figyelem is figyelem. Ha úgy érzi, kevesebb figyelmet kap (például egy kistestvér érkezése miatt), könnyen előfordulhat, hogy rosszalkodással próbálja ezt elérni.
  • Impulzivitás: Az ADHD-val küzdő gyermekek számára a szabályok betartása kihívást jelenthet, különösen stresszhelyzetekben vagy nagy változások után.
  • Trauma hatásai: Egy komoly egészségügyi probléma, mint például egy kórházi kezelés, a gyermek érzelmi biztonságérzetét is gyengíthetik.

Hogyan segítsünk a gyereknek pozitív irányba terelni a viselkedését?

1. Türelem és empátia: a megértés az első lépés

Az első és legfontosabb lépés, hogy megpróbáljuk megérteni, mi áll a viselkedés mögött. Kérdezzük meg magunktól:

  • Miért próbálja elterelni a figyelmünket?
  • Miért választotta a tiltott dolgokat?

Empatikus hozzáállással a gyermek úgy érzi, hogy értjük az érzéseit, és nem csak a viselkedésére reagálunk. Például:
„Észrevettem, hogy mostanában nehezebben megy a tréning. Talán valami zavar? Elmondanád, hogy mi bánt?”


2. A játék és a bábozás ereje

Egy személyes tapasztalatot is megosztanék, ami számomra fordulópontot jelentett a gyerekem megértésében. Amikor a saját lányom nem akarta megosztani velem, mi zajlik a fejében, egy aranyos báb, egy kiskutya segítségével oldottuk meg a helyzetet. A báb "kérdezte" meg tőle, hogyan érzi magát, mit gondol vagy mi bántja. Az eredmény lenyűgöző volt: olyan dolgokat osztott meg, amiket addig sosem mondott el.

A bábozás vagy szerepjátékok azért működnek jól, mert a gyerek kevésbé érzi magát közvetlenül "kihallgatva". Ez a technika különösen hasznos lehet ADHD-s vagy érzelmileg zárkózott gyerekek esetében.


3. Világos szabályok és következetesség

A gyerekek számára az érzelmi biztonságot a világos szabályok és a kiszámíthatóság adják. Az ADHD-s gyermekek esetében különösen fontos, hogy a szabályok egyértelműek és következetesen betartottak legyenek.

Példa szabályra neurofeedback tréningen:

  • „A vezetékekhez nem szabad nyúlni, mert fontos, hogy működjön az eszköz. Ha valami nem tetszik, mondd el, és segítek.”

A szabályokat érdemes pozitív keretbe helyezni: „Ha betartod a szabályokat, a végén matricát kapsz!”


4. Dicséret és pozitív megerősítés

A pozitív megerősítés csodákra képes. Amikor a gyerek jól viselkedik, azonnal dicsérjük meg:

  • „Nagyon örülök, hogy ma figyeltél a tréningre, és nem nyúltál a vezetékekhez. Ez nagyon ügyes volt!”

Az ADHD-s gyerekek különösen jól reagálnak az azonnali pozitív visszacsatolásra. Ez segít nekik megérteni, hogy a jó viselkedésnek is vannak "jutalmai".


5. A szakemberek és szülők feltöltődése

A gyerekekkel való munka nemcsak a kicsik számára kihívás, hanem a szülők és szakemberek számára is. Ezért elengedhetetlen, hogy mi magunk is rendszeresen időt szánjunk a feltöltődésre és a relaxációra.

Különösen az időjárás-változások előtt fontos, hogy tudatosan pihenjünk, sportoljunk, vagy akár csak egy kicsit magunkra figyeljünk. Az ilyen önmagunkra fordított idő segít abban, hogy nyugodtabban és kiegyensúlyozottabban tudjunk reagálni a mindennapok kihívásaira.

Tippek a feltöltődéshez:

  • Rövid relaxációs gyakorlatok, légzésfigyelés.
  • Friss levegőn töltött idő, akár egy séta a természetben.
  • Mozgásformák, például jóga vagy Callanetics, amelyek nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is ellazítanak.

Pozitív üzenet: A gyerekek viselkedése tanít minket

A gyerekek viselkedése nem mindig könnyű, de ezek a pillanatok tanító jellegűek. Megmutatják, hogy hol van szükség több figyelemre, támogatásra vagy türelemre. Ha empatikusan és következetesen állunk hozzájuk, nemcsak nekik segítünk, hanem magunkat is fejlesztjük.

Ahogy egy ADHD-val küzdő gyerek szülei gyakran tapasztalják: „A legnehezebb helyzetekből tanuljuk a legtöbbet, és ezek által válhatunk jobb szülővé, szakemberré és emberré.”


Záró gondolat

Egy nehéz viselkedésű gyermek nem „rossz gyerek”. A viselkedése mögött rejtett üzenetek vannak, amelyeket, ha megértünk, segíthetünk neki fejlődni. Legyünk türelmesek, empatikusak, és mindig erősítsük meg a pozitív viselkedést. Ne feledjük, hogy a saját jóllétünk megőrzése is kulcsfontosságú ahhoz, hogy a gyerekek számára támaszt nyújthassunk. Minden kis lépés egy nagyobb változás felé vezet!

Ha te is szembesülsz az ADHD-s gyerekek nevelésének kihívásaival, és szeretnél többet megtudni arról, hogyan alakíthatod ki a megfelelő életmódot gyermeked számára, ne habozz keresni! Mint ADHD életmód tanácsadó és terapeuta, szívesen segítek a megfelelő stratégiák és megoldások kidolgozásában. Kérlek, lépj kapcsolatba velem még ma, hogy együtt dolgozhassunk a gyermeked boldogabb és egészségesebb jövője érdekében!

A 06-309-400-001-es telefonon tudunk időpontot egyeztetni neurofeedbackre és tanácsadásra.

2024-11-21